Home Bawimy się i uczymy na odległość Grupa I

Grupa I

06.04. -10.04.2020r. Zabawy Wielkanocne z rodzicami

 

Cele główne:
• Wdrożenie  zwyczajów i obrzędów ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi;
• Budzenie przywiązania do rodzimych tradycji;
• Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Cele szczegółowe:
• Rozwiązuje proste zagadki słowne;
• Śpiewa piosenkę pt.” Pisanki, pisanki”;
• Potrafi wykonać kurczaka i zajączka z masy solnej;


1.Co wiemy na temat Świąt Wielkanocnych? – zabawa dydaktyczna.
Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat tradycji wielkanocnych w ich domach, na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń. Udzielają odpowiedzi na pytania:
Jakie czynności podejmuje się w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi-przygotowania do Świąt Wielkanocnych?,
Z czym kojarzą się Święta Wielkanocne ?
(Niedziela Palmowa ,malowanie jajek, pieczenie bab i mazurków, dzielenie się jajkiem, oblewanie się wodą,przygotowanie świątecznego stołu, spotkania rodzinne przy świątecznym stole).


Kolejnym etapem jest rozwiązanie z dzieckiem zagadek wielkanocnych.


Wielkanocne zagadki
Nie miauczą, lecz kwitną,
białe albo szare.
Znajdziesz je na wierzbie,
gdy się kończy marzec. (bazie)


W jakim dniu ,czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)


Długie uszy,
mały ogon,
bardzo jest nieśmiały.
I z ogonkiem, jak pomponik
przez zielone pola goni. (zając)


Jestem żółty, mały, puszysty
i z jajka się wykluwam.
Czy już wiecie, kto ja jestem? (kurczaczek)


Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny ... (mazurek)


Upleciony ze słomy,
z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Podwieczorek też weźmie czasem,
a i grzyby przyniesie z lasu. (koszyk)


Jak się nazywa skorupka
od jajek, co na Wielkanoc
się przydaje? (wydmuszka)


Ma dwa rogi, cztery nogi,
z wełny kożuch na mróz srogi.
Trawę skubie cały ranek,
ten biały..............(baranek)


Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom dała. (jajko)


A jak nazywają się jajka:
białe, żółte, ozdabiane,
na Wielkanoc darowane? (pisanki)


2. Nauka piosenki pt.” Pisanki, pisanki”
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY


3. „Ozdoby wielkanocne - kurczak i zajączek”– praca plastyczna z wykorzystaniem masy solnej.
https://www.youtube.com/watch?v=ZzwEPHfnsEM


4. Zajączek ze skarpetki – praca techniczna.
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8


5. Dlaczego jajko pływa? – eksperymenty z rodzicami. https://www.youtube.com/watch?v=bGI2X3hsgbg
Rodzice wykonują z dzieckiem eksperyment i formułują wniosek: Po włożeniu do słoika z wodą jajko tonie, gdyż jest cięższe od wody. Kiedy wsypujemy do wody sól i robimy solankę, jajko unosi się na powierzchni wody. Woda słona (morza i oceany) ma większy ciężar niż woda słodka (rzeki i jeziora). W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.


6.Zabawa matematyczna – uzupełnianie kart pracy dołączonych poniżej.
Zadaniem dziecka jest policzenie liczby kropek na danej kostce i dopasowanie do odpowiedniej cyfry.


Inne propozycje zabawy:
Do tej zabawy warto przygotować stały zestaw pomocy edukacyjnych. Mogą to być guziki czy koraliki w określonych kolorach albo wydrukowane szablony. Rozkładamy je na stoliku i prosimy o odnalezienie i policzenie np. czerwonych koralików, zielonych guzików, pszczółek czy biedronek. Na koniec dziecko ma odnaleźć kartę z cyfrą odpowiadającą ilości.
W naukę liczenia przez zabawę włączmy również zmysł słuchu. Ile razy uderzyłam łyżką w garnek? Ile razy klasnęłam? Ile razy klepnęłam cię w kolano czy plecy?


7. Księga Natury – zajęcia przyrodnicze.
Zapachniało, zajaśniało! Czas otworzyć szeroko okna i wpuścić Wiosnę do środka. Rozkwitły kwiaty, a na zasłonach przysiadły motyle. O zbliżającej się wiośnie co roku z radością informują nas ptaki! I choć “jedna jaskółka wiosny nie czyni”, to jednak powracające do naszego kraju gęsi i bociany przypominają wszystkim, że Pani Wiosna już jest. Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania. Zaczynają się porywające koncerty w wykonaniu zięb. Dziecko z rodzicami może stworzyć Księgę Natury, która będzie służyła do notowania wyników obserwacji przyrody.


Oto lista pomysłów na to, co możesz umieścić w takiej Księdze:
-rysunki kwiatów,
- rysunki tego samego drzewa o różnych porach roku,
- rysunki zwierząt i ptaków mieszkających w okolicy Twojego domu,
- mapa ptasich gniazd w Twojej okolicy,
- ciekawostki o zwierzętach,
- notatki rodziców z obserwacji.
Podczas prowadzenia Księgi można posługiwać się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy.


8. Zabawy ruchowe:
„Wyścig zajączków”
Tworzenie gry podłogowej w formie „ściganki”. Układanie przez dzieci z dywaników matematycznych – kartek, po których będą poruszały się zajączki. Zajączek skacze po ułożonej drodze zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce, by jak najszybciej dojść do marchewki. Zajączek, który dojdzie do marchewki „zjada” (zakłada) dużą marchew z talerza.


„Przeprawa przez rzekę”
Przez  wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi    od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie.


„Butelkowy slalom”
Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej       z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.


„Rzucamy do celu”
Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zwinięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.


„Poszukiwacze skarbu”
Rodzice rysują mapę, dodają kilka zadań specjalnych: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub chowają kilka kartek z podpowiedziami takimi jak „sprawdź pod łóżkiem”, „szukaj za kanapą”, „zajrzyj do lodówki” itp.

Opracowała:

Kamila Urbanowicz

 


 

30.03. – 03.04.2020r. Wiosna w domu i na podwórku.

 

Cele główne:

-Dostrzeganie zmian zachodzących wiosną w świecie roślin;

-Pogłębianie więzi rodzinnych w wyniku wspólnej pracy podczas zabaw;

-Kształcenie umiejętności obserwacji.

 

Cele szczegółowe:

- dziecko sadzi cebulkę w doniczce i obserwuje rozwój rośliny;

- dziecko umie uzyskać poprzez mieszanie farb kolor: pomarańczowy, zielony i pomarańczowy;

- dziecko liczy w zakresie 1-5.

 

1. Łąkowe rachunki – zabawa matematyczna.

Rodzic rysuje na kartce  ( 2 pszczoły)

Drugi (1 biedronkę) ,trzeci (3 motyle)

Liczenie pszczół, biedronek i motyli.

Na wiosennej łące pszczoły latające.   Ile ich jest? Czy wiesz?

Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy pszczoły, rysuje tyle żółtych kół na kartce, ile jest pszczół na obrazku.

Na wiosennej łące biedronki wędrujące.  Ile ich jest? Czy wiesz?

Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy biedronki, rysuje tyle czerwonych  kół na kartce, ile jest biedronek na obrazku.

Na wiosennej motyle fruwające. Ile ich jest? Czy wiesz?

Dz. wybiera właściwy obrazek, liczy motyle, rysuje tyle niebieskich  kół  na   kartce, ile jest motyli na obrazku.

Porównywanie liczby narysowanych kół  czerwonych i żółtych i niebieskich.

 

2.„Nadchodzi wiosna" – recytacja wiersza Anny Surowiec.

„Nadchodzi wiosna

zielona, radosna,

do życia budzi

przyrodę i ludzi.

Drzewa okrywa

pąkami kwiatów,

w oddali słychać

wesoły śpiew ptaków.

Słońcem maluje

tęczę na niebie,

by świat rozjaśnić

właśnie dla ciebie.”

Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Z jakimi kolorami kojarzy wam się wiosna?

- Jakie kolory są ciepłe? (przypomnienie)

- Jakie kolory są zimne?

 

3. Zajęcia przyrodnicze – sadzenie cebulki na szczypiorek w doniczce.

http://dzieciecafizyka.pl/rosliny/cebula-i-szczypiorek/

 

4. Zajęcia plastyczne -„Zabawa farbami” – tworzenie barw pochodnych.

Z barw podstawowych (czerwony, żółty, niebieski) tworzenie barw pochodnych.

Rodzic  pokazuje pojemniki z farbami – kolory podstawowe.

Jakie dwa kolory trzeba połączyć, żeby uzyskać kolor:

Pomarańczowy,

Zielony,

Fioletowy.

Dziecko powinno uzyskać poprzez mieszanie farb odpowiedni kolor pochodny.

Omówienie jak powstały kolory pochodne.

 

5. Zajęcia muzyczne – nauka piosenki pt.”Mam fryzurę na cebulę” .

https://www.youtube.com/watch?v=lnQlp7B_upc

 

6. Zabawy ruchowe z rodzicami.

Szop pracz

Codzienne obowiązki również można przekuć w edukacyjną zabawę. Zaangażujmy malucha w czynności związane z segregacją prania. Poprośmy dziecko żeby dopasowało dwie jednakowe skarpetki i opisało co je łączy lub podzieliło pranie według kolorów. W ten sposób dziecko oswoi się z domowymi pracami, podszkoli swoją spostrzegawczość oraz umiejętność rozróżniania i porównywania.

Poszukiwanie skarbów

Czteroletni maluch lubi rywalizację i wyzwania. Jest również bardzo ciekawski. Cechy te można spożytkować bawiąc się w znaną grę „ciepło-zimno”. Dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie ukrywamy gdzieś wybraną wspólnie zabawkę. Zadaniem malucha jest jej odnalezienie, dzięki naszym podpowiedziom. Nakierowujemy go słowami ciepło (kiedy jest blisko wskazanego miejsca) i zimno (kiedy się od niego oddala). Kiedy malec odnajdzie zabawkę, zamieniamy się rolami.  Takie zadania uczą, jak odróżnić odległość i ćwiczą logiczne myślenie.

Butelka pełna czasowników

Do pustej butelki wrzucić karteczki z różnymi czasownikami (np. skakać, tańczyć). Poprosić dziecko o losowanie po jednym, mama czyta na głos i wspólne wykonujecie daną czynność.

 

7.Wiosenne masażyki.

„Spacer biedronki”

Biedroneczka mała po trawce biegała. - delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,

Nóżkami tupała, - naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,

rączkami machała. - masują je obiema rękami,

Potem się ślizgała - przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,

do góry i w dół. - wewnętrzną w dół,

W kółko się kręciła - rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,

i piłką bawiła. - delikatnie uderzają pięściami,

Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,

pod listkiem się skryła - rysują obiema rękami kształt liścia,

i bardzo zmęczona spać się położyła - przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

Świeciły dwa słoneczka (okrężny masaż dłońmi łopatek)

płynęła sobie rzeczka (masowanie całą dłonią wzdłuż kręgosłupa)

przeszły konie (stukanie pięściami)

potem słonie (ugniatanie dłońmi w łódeczkę)

szła pani na szpileczkach (palce wskazujące uciskają sztywno)

z gryzącym pieskiem ( lekkie szczypanie)

spadł deszczyk (lekkie uderzenia palcami)

czujesz dreszczyk?(dotyk szyi)

 

Opracowała:

Kamila Urbanowicz

 


 


25 - 27. 03. 2020r. Pierwsze oznaki wiosny.


Cele ogólne :

 

- Uwrażliwianie dzieci na piękno budzącej się do życia przyrody.

Cele operacyjne:

- dziecko wymienia nazwy ptaków powracających wiosną z ciepłych krajów (bocian, jaskółka);
- dziecko śpiewa piosenkę pt. „Wiosna, wiosenko”;
- dziecko recytuje rymowankę pt.„Jaskółeczka”;
- wykonuję pracę plastyczną bazie za pomocą dostępnych materiałów.


Zabawy z rodzicami na czas przerwy pracy w przedszkolu


1. Słuchanie wywiadu z Bocianem i Film dla dzieci Lulek.tv

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw


Odpowiadanie na pytania po obejrzeniu krótkiego filmu edukacyjnego:

Z jakim skrzat przeprowadził wywiad?

Gdzie bocian poleciał na zimę?

Jak nazywają się ptaki, z którymi był w Afryce?

Czy bociany wracają do swoich gniazd?


2. Piosenka pt. "Wiosna,wiosenka"
https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk


3. Rymowanka "Jaskółeczka" – do nauki pamięciowej                           

Jaskółeczka czarno-biała

z ciepłych krajów przyleciała

Krąży sobie nad domami,

pewnie się pobawi z nami.


4. Praca plastyczna „Jak zrobić bociana?”

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

5. Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaszki – do gniazd!
Dzieci-ptaszki biegają, machając rękami jak skrzydłami, pomiędzy rozłożonymi na dywanie
kartkami A4. Na hasło
Ptaszki – do gniazd! – przykucają w środku najbliższej kartki.
Hasło
Ptaszki – z gniazd! jest sygnałem do ponownego ruchu.

6. Ćwiczenie graficzne Koloruję rysunek bociana.
Dzieci kolorują na rysunku na czerwono dziób i nogi bociana, a na czarno – skrzydła

http://antek.sluszczak.pl/2012/03/zwiastuny-wiosny-bocian-kolorowanki-z-nowej-serii-wiosna/

Opracowała:

Kamila Urbanowicz