Home Bawimy się i uczymy na odległość Grupa III

Grupa III

06.04. -10.04.2020r. Zabawy Wielkanocne z rodzicami 


Cele ogólne:

- Poznawanie zwyczajów związanych z obchodzeniem świąt wielkanocnych

- Odkrywanie uczucia radości ze wspólnego przygotowywania i spędzania świąt rodzinnych

- Kultywowanie tradycji przygotowania koszyka wielkanocnego do poświęcenia

Cele operacyjne:

-Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu

-Śpiewa piosenkę "Święta, święta biją dzwony"

-Dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 5

-Aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych

-Wykonuje pracę plastyczną "Baranek", "Zajączek"

-Wymienia z czego składa się jajko: skorupka, białko, żółtko


1. "Pisankowa bajeczka" A.Galica

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.

– Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.

I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.

– Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.

– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!

– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.

– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:

Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.

– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.

– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:

To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.

– Brawo! – ćwierkały wróbelki.

– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.

Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:

- Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!

Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.

– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.

– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.

Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.

– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.

– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i... wyszedł z niej żółty kurczaczek.

Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:

- Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!

A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.

Rodzicu zadaj pytania dotyczące opowiadania np.:

-Ile kura zniosła jaj?

-Z czego kot chciał zrobić jajecznicę?

-Kto ostrzegał jaja przed kotem?

-Jak nazywamy kolorowe, malowane jajka?


Opowiadanie może być inspiracją do wykonania ćwiczenia grafomotorycznego:


2. Zabawy ruchowe:

Prosimy zwracać uwagę na prawidłową postawę ciała podczas ćwiczeń.

•"Kolory"- zabawa z elementem biegu.

Dzieci biegają w różnych kierunkach. Gdy  Rodzic podniesie przedmiot zielony, dzieci podskakują, przedmiot czerwony – maszerują w miejscu z unoszeniem kolan, przedmiot niebieski – równocześnie jedną i drugą ręką rysują w powietrzu koło.

•"Ruszaj się i zamarzaj"- tańczymy, biegamy, podskakujemy kiedy słyszymy muzykę, na pauzę przestajemy się ruszać i wykonujemy jakąś najdziwniejszą figurę. Zadaniem rodzica jest odgadnąć co to za poza. Rodzic ma dwie szanse.

•"Ćwiczymy nasze stopy"- dzieci w pozycji stojącej, mają przed sobą gazetę. Próbują rysować na papierze palcami stóp, podnoszą kartki palcami stóp, zgniatają je, prostują, machają nią, starają się podrzeć gazetę.

•"Rozciągamy nasze ciało"- zabawa w parach -siad rozkroczny, stopy dziecka oparte są o uda rodzica/drugiego dziecka. Dzieci podają sobie ręce i przeciągają się z przechodzeniem do leżenia.

•"Kurczęta"- zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku.

Dzieci są kurczętami. Skaczą po całej sali obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi.

Na hasło: Lis się skrada, kurczęta jak najszybciej ustawiają się pod ścianami. Na kolejne

hasło: Lis wrócił do lasu, kurczęta kontynuują skakanie.

"Szukamy ukrytych pisanek"- zabawa z elementem biegu- Rodzic rozkłada szablony pisanek w różnych miejscach. Zadaniem dziecka jest w jak najkrótszym czasie znaleźć jak najwięcej pisanek.

•Ćwiczenia uspokajające.

•• Leżenie tyłem, przyciąganie głowy do podłoża – rozluźnienie.

•• Leżenie tyłem, ręce splecione pod głową, przyciąganie łokci do podłoża – rozluźnienie.

•• Leżenie przodem, naśladowanie samolotów.


3. Nauka piosenki "Święta, święta, biją dzwony". Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat Świąt Wielkanocnych, o tradycjach i zwyczajach. Opowiedz, co wkładamy do koszyczka wielkanocnego. Można również pooglądać książeczki o takiej tematyce jeśli ktoś ma w swoich zbiorach.

https://www.youtube.com/watch?v=0CLAj-6jZmg

Dzieci zainspirowane piosenką mogą ułożyć puzzle i nakleić na kartkę lub pomóc zajączkowi dojść do koszyczka z pisankami. Proszę skorzystać z naszych propozycji lub stworzyć własne :)


4. Wiersz  Jadwigi Koczanowskiej "W wielkanocnym koszyczku" inspiracją do rozmowy

W wielkanocnym koszyczku,

przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki

o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy,

zielonej i puszystej

jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

przerwał spór pisanek.


Propozycja pytań do wiersza:

-O co kłóciły się pisanki?

-Kto przerwał ich kłótnię?

-Co wkładamy do wielkanocnego koszyczka?


5. "Pisanki"- zabawa matematyczna

Sylwety pisanek potrzebne do zabawy matematycznej można samemu wyciąć albo narysować i dać dziecku do wycinania. Po 5 na osobę.

Rodzic układa pisanki w koszu, a dzieci sylwety pisanek na dywanie. Rodzic podaje działania do obliczenia- dodawanie i odejmowanie w zakresie 5 np.:

W koszyku są trzy pisanki, króliczek dołożył jeszcze jedną. Ile jest teraz pisanek?

W koszyku są teraz cztery pisanki, ale króliczek dołożył jeszcze jedną.  Ile jest pisanek?

W koszyczku jest pięć pisanek, ale trzy się zbiły. Ile jest teraz pisanek?

Dziecko przelicza i podaje wynik.


6. "Wielkanocni goście" – zabawa paluszkowa.

Dzieci siedzą na dywanie. Rodzic mówi rymowankę, dzieci pokazują odpowiednią liczbę palców i odpowiadają na pytania.

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.


7. "Zajączek"- zabawa konstrukcyjno-plastyczna

Dzieci przy pomocy rodziców obrysowują dłoń, wycinają, ucinają środkowy odrysowany palec, zaginają wskazujący i serdeczny, dorysowują uszy, oczy, nosek, wąsy. Można również stworzyć zajączka z użyciem farb plakatowych. Odbijamy pomalowana rączkę na kartce, czekamy aż wyschnie, dorysowujemy lub wycinamy i doklejamy brakujące elementy. Można też wykonać zajączka z rolki po papierze toaletowym lub butelki po wodzie mineralnej.


8. "Jak zrobić gumowe jajko?"- eksperyment- poznanie budowy jajka. Do szklanki lub słoika do połowy wlewamy ocet. Czekamy 24 godziny, ale w tym czasie obserwujemy czy zachodzą jakieś zmiany. Jeśli cierpliwie odczekaliście dobę, możecie wyjąć jajko z octu, delikatnie umyć je pod bieżącą wodą i obserwować zmiany jakie zaszły. Czy wiecie co się zmieniło? Jajko nie ma skorupki! Możecie to dokładniej zaobserwować oglądając je pod światłem słonecznym (uwaga jajko jest śliskie i może się Wam wysunąć ) lub latarki. Dzieci od razu pokażą gdzie jest białko, a gdzie żółtko! Można zrzucać je z niewielkiej wysokości na blat i sprawdzać czy odbija się jak piłeczka kauczukowa. Zgniatać je lekko w dłoniach. A na koniec doświadczenia zrzucić z większej wysokości żeby się zbiło. Najlepiej do miski, bo może być trochę sprzątania

Ocet rozpuści wapienną skorupkę jajka, zostaje tylko błona, która znajduje się pod skorupką przez co jajko zyskuje sprężystość.

Więcej eksperymentów z jajkiem znajdziemy tutaj:

https://www.wsip.pl/filmy-instruktazowe-wychowanie-przedszkolne/doswiadczenia/


9. "Baranek"- praca plastyczna- do wykonania pracy potrzebna będzie folia bąbelkowa, korek, płatki kosmetyczne, lub farby plakatowe, nożyczki, klej, kolorowe kartki Inspiracje do stworzenia pracy:


10. "Koszyk pełen sylab" - podział wyrazów na sylaby

W koszyku/na stole/na ekranie komputera prosimy pokazać obrazki o tematyce wielkanocnej. Dziecko wybiera obrazek i jego nazwę dzieli na sylaby.

Prosimy powtarzać z dzieckiem tę zabawę w ciągu tygodnia.


11. "Co słyszysz na początku wyrazu?", "Jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu?"- rodzic wymienia wyrazy, dziecko mówi jaką głoskę usłyszało na początku/ na końcu wyrazu. Przykładowe wyrazy: jajko, zając, pisanki, ser, baranek, kurczaczek, sól, masło itd.

Prosimy powtarzać z dzieckiem tę zabawę  w ciągu tygodnia.


12. ,,Słońce świeci"- masażyk

Słońce świeci                         (masujemy górną partię pleców ruchami okrężnymi całej dłoni)

pada deszcz                            (klepiemy po plecach opuszkami palców)

i po plecach biegnie dreszcz  (wędrujemy wszystkimi palcami przez całe plecy z dołu do        góry)

A ja za nim bam, bam, bam    (delikatnie przebiegamy po plecach piąstkami)

tu Cię mam !                           (łaskoczemy boki pod żebrami).


Rodzicu wyjrzyj z dzieckiem przez okno. Jaka dziś pogoda? Świeci słońce, pada deszcz a może śnieg?

Zamieszczamy dodatkowe karty pracy, jeśli mają Państwo chęć, to prosimy korzystać:

Rysuj po śladzie:

Zaprowadź pisanki do koszyka:

Znajdź jak najwięcej pisanek,  powiedz ile ich widzisz? Pokoloruj obrazek.

Sposoby na naturalne barwienie jajek:

Miłej zabawy!! Życzą  Ilona Zgliczyńska

Marta Kowalska


30.03. – 03.04.2020r. Wiosna w domu i na podwórku.


Cele ogólne:
- Poznanie wiosennych roślin cebulowych, dostrzeganie różnic i podobieństw między roślinami
- Doskonalenie spostrzegania wzrokowego i słuchowego. Usprawnianie motoryki małej poprzez malowanie farbami.


Cele operacyjne:
- dziecko słucha opowiadania i odpowiada na pytania dotyczące jego treści;
- dziecko dowiaduje się co potrzebne jest do wzrostu roślin (woda, światło, ciepło, odpowiednie podłoże);
- dziecko wzbogaca słownictwo o nowe wyrazy: szczypior, rzeżucha;
- dziecko przy pomocy rodzica sadzi rośliny;
- dziecko określenia: najpierw, teraz, potem;
- dziecko określa wygląd nasion, cebul przed wzrostem i posianiem i po pewnym czasie na podstawie obrazków;
- dziecko pokazuje ruchem całego ciała i rąk wzrost szczypiorku i  kiełkującą rzeżuchę do muzyki Vivaldiego „Wiosna”.


1. Zabawy ruchowe w domu :
- Swobodny marsz na dywanie.
-Podskoki z nogi na nogę.
- Dzieci stają przed krzesłem. Unoszą prawe ręce w górę naśladując zdjęcie książki z półki. Siadają na krześle, naśladują oglądanie książek, następnie odkładanie ich na półkę.
- Zajmują miejsca za krzesłem. Opierają dłonie na oparciu i wykonują przysiady.


2. „Jak dzieci wiosnę przyspieszyły” Marii Kownackiej- słuchanie opowiadania.
Poniżej zamieszczam tekst i pytania do tekstu.
Jak dzieci wiosnę przyspieszyły
Dzieci bardzo wyglądały wiosny...
– Żeby już te szaliki, boty i futerka można było zamknąć do kuferka!
– A tu – co słonko trochę śniegu stopi – to znowu zawieja... zadymka... śnieg – i znowu biało na świecie... (...)
Aż tu pani mówi dzisiaj:
– Czy chcecie przyspieszyć wiosnę?
– Chcemy!... Chcemy!... – wołają dzieci.
– A jak to się robi, proszę pani?... Czy to będą jakieś czary?
– Może tę wiosnę przyspieszy jakaś dobra wróżka?...
A pani się śmieje.
– Popatrzcie: tu cebula (...) i pietruszka! Włożymy je do pulchnej ziemi, do skrzynek, do doniczek i...
– I... co się stanie, proszę pani?
– Sami się dowiecie!... Ale powiem wam w sekrecie, wszystko się zazieleni w naszym kąciku przyrody!
Posadzili cebulę i pietruszkę jak na grządkę do doniczek. (...)
A teraz dyżurni ostrożnie wszystko podlali wodą z kolorowej koneweczki i wszyscy zaczęli czekać – czy się wiosna przyspieszy.
No i już po kilku dniach wiosna się „przyspieszyła”! (...)
A dzieci klaskały w ręce i śpiewały na cały głos:
– Hej, powiedzmy wiośnie, Co już u nas rośnie. W kąciku przyrody!
Wiosnę się przyspieszy – Ona się ucieszy – Przegna śniegi, lody!
Pytania:
- Co dzieci zrobiły w swojej sali?
- Co potrzebowały do zrobienia zielonego ogródka na oknie?
- Co robiły dzieci aby urosły roślinki?
- Czy w ich przedszkolu była już wiosna?
- Może w naszym domu też zagości wiosna?
- Jak by to zrobić?
(Proszę wykonać poniższą zabawę).


3.  „Wiosna w naszym domu”-  po przeczytaniu opowiadania przechodzimy do praktycznej części zakładania hodowli na parapecie. Proszę przygotować skrzynki/doniczki, ziemię, nasionka, cebulki, kwiatów wiosennych (nasiona). Rodzicu przygotuj wspólnie z dzieckiem miejsce do pracy (stół przykryj ceratą/ folią, przygotuj narzędzia), wyjaśnij dziecku dlaczego warto hodować te roślinki (bo dają witaminki) zapytaj co potrzebują do wzrostu. 
Sianie i sadzenie do skrzynek (rzodkiewka, szczypior, hiacynty, tulipany).
Pokazujemy dziecku cebulę, pietruszkę, fasolę  i rzeżuchę (można pokazać wszystko lub chociaż jedno, dwa warzywa).
Dziecko podaję nazwy warzyw i określa ich kształt, kolor.  Wyjaśniamy, że z cebuli wyrośnie szczypiorek, a z pietruszki natka, i pokazujemy szczypiorek oraz natkę.
Podczas tych działań Dzieci będą miały okazję poobserwować jak rosną rośliny i czego potrzebują do swojego rozwoju. Proszę, aby dziecko dbało o to aby roślinki wyrosły, czyli niech podlewają w rozsądnych ilościach, bo inaczej zgniją.
Rodzicu razem z dzieckiem wykonaj dokumentację z obserwacji, np. zdjęcia, rysunki z kolejnych etapów działań i wzrostu roślinek z zaznaczeniem upływu czasu od posadzenia/ posiania.
http://ekotuba.pl/wiosna-na-parapecie-domowy-szczypior-i-natka-pietruszki/
http://www.maniasiania.pl/uprawiac-cebule-dymke/
http://przyrodana6.blogspot.com/p/jak-zaozyc-hodowle-fasoli-instrukcja.html



4.  „Nasze kwiaty”– rozmowa na podstawie wiersza M. Konopnickiej oraz ilustracji. Poszerzanie słownika  czynnego dzieci; rozwijanie pamięci słuchowej; doskonalenie umiejętności dokonywania analizy słuchowej. 
Wiersz pt.„Nasze kwiaty” - Maria Konopnicka
Jeszcze śnieżek prószy,
Jeszcze chłodny ranek,
A już w cichym lesie
Zakwita sasanek.
A za nim przylaszczka
Wychyla się z pączka
I mleczem się żółtym
Złoci cała łączka.
I dłużej już dzionka,
I bliżej słoneczka...
A w polu się gwieździ
Biała stokroteczka.
A dalej fiołki,
Wskroś trawy, pod rosą,
W świeżych swych czareczkach
Woń przesłodką niosą.
(...)
Oj, ziemio ty droga,
Ty boży zielniku!
I w polach, i w łąkach
Masz kwiecia bez liku.


Podczas recytacji wskazujemy  właściwy obrazek,  zadajemy  dziecku  pytania:
- O jakich kwiatach jest  mowa w wierszu? Pokaż je na obrazkach.
- Posłuchaj jeszcze raz i powiedz, który kwiatek zakwitł jako  pierwszy, który jako drugi (trzeci, czwarty), a który jako piąty? 
- Następnie dziecko:  dzieli nazwy kwiatów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem; wyróżniają  pierwszą głoskę w każdej nazwie (s-asanka, p-rzylaszczka, m-lecz, s-tokrotka,  f-iołek); wyróżniają ostatnią głoskę.


5.  „Wiosenna grządka” – zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności przeliczania, porządkowania elementów w zbiorze; posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
Przygotowujemy  z  dzieckiem  na  kartce papieru 7 równoległych linii prostych z włóczki lub sznurówek. Dziecku  dajemy  do dyspozycji kolorowe guziki, nasionka  fasolki , wykałaczki, słomki  itp. 
Mówimy  dziecku ,że  linie proste to grządki w ogródku, a guziki  to cebulki różnych roślin.
Zadajemy pytania:
- Policzcie grządki w ogródku.
- Na pierwszej  grządce posadźcie 1 cebulkę.
-  Na każdej następnej grządce posadźcie o jedną  cebulkę więcej niż na poprzedniej.
- Ile cebulek jest na trzeciej grządce?
- Spróbujcie  policzyć cebulki na pierwszej grządce i drugiej grządce razem (trzeciej i czwartej).


6. „ Rosnące szczypiorki i rzeżuszki” – zabawa muzyczno – ruchowa.
Dzieci do muzyki Vivaldiego pokazują ruchem rąk rosnące szczypiorki, a następnie ruchem całego ciała- kiełkujące nasionka i rosnące roślinki.
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8Z-tr73ss


7. „Tulipany w wazonie” – zajęcia plastyczne.
Opisywanie charakterystycznych cech tulipanów. Dziecko opisuję wygląd tulipana – zwraca uwagę na kolor, budowę kielicha, płatki, łodygę, liście.
Link do zdjęcia tulipanów z google: 
https://images.app.goo.gl/Zny9SqqTgA7J65zXA


Pomoce dydaktyczne: Farby plakatowe,  plastikowa lub tekturowa tacka, widelec jednorazowy, papier kolorowy, nożyczki, biała kartka, klej.
Rodzicu  przygotuj na stole gęste farby plakatowe w różnych kolorach (musi ich być dużo, aby bez problemu zanurzyć widelec w farbie). 
- Dziecko wycina z kolorowego papieru wazon (jeśli dziecko będzie miało problem, proszę narysować wazon na kartce) i przykleja go na kartce.
- Zanurza widelec w farbie tak, aby był on w całości nią pokryty. Odbija ślad widelca na kartce w miejscu, gdzie chcę umieścić kwiat. Mocno dociska widelec do kartki. 
- Zanurza widelec w kolejnej farbie i odbija go blisko poprzedniego. Wykonuję kompozycję kwiatową z dowolnej liczby tulipanów.
- Na końcu zanurza w zielonej farbie bok widelca i również odbija go na kartce, malując w ten sposób łodygi i liście. Odłóż prace do wyschnięcia.


Przykładowa praca plastyczna - tulipany bez wazonu z google: 
https://images.app.goo.gl/6GfKPeWGGt5XqUGGA


8. „Prawda to, czy plotka?”- zabawa dydaktyczna. Proszę aby dziecko narysowało na dwóch osobnych kartkach : uśmiechniętą buźkę i smutną buźkę. Jeśli zdanie wypowiedziane przez rodzica jest prawdziwe to dziecko podnosi w górę uśmiechniętą buźkę i mówi: tak, jeśli nie jest zgodne z prawdą podnosi smutną buźkę i mówi: nie.
Teraz jest pora roku, którą nazywamy wiosną.
Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów.
Zimą jeździmy na wakacje i kapiemy się w morzu.
Zimą lepimy bałwana.
Wiosną kolorowe liście spadają z drzew.
Jesienią zbieramy grzyby i kasztany.
Przebiśnieg i krokus to pierwsze wiosenne kwiaty.
Wróble odlatują na zimę do ciepłych krajów.


9. „Ptasie odgłosy” – ćwiczenia słuchowe.
Rozpoznawanie odgłosów: bociana, skowronka, jaskółki, i przyporządkowywanie ich do obrazków.
https://www.glosy-ptakow.pl/bocian-bialy/
https://www.glosy-ptakow.pl/skowronek/
https://www.youtube.com/watch?v=cWMmzFO7Lhc


10. Nauka piosenki „Cebula bywa uszczypliwa”
http://chomikuj.pl/malgom1/Roze*c5*9bmiane+piosenki/03++Cebula+bywa+uszczypliwa+-+Agatka+Smuk+i+Przednutki,1195414754.mp3(audio)


11. „Gdzie słychać c?”– zabawa słuchowa. Rozwijanie analizy słuchowej (wyróżnianie głoski w nagłosie).
- Dziecko gdy usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską c, podskakuję.
- Gdy usłyszy wyraz rozpoczynający się inną głoską – nie wykonuję żadnego gestu.
- Rodzicu pokaż dziecku obrazki/zabawki, w nazwach których znajduje się głoska c (cytryna, cebula, cyklop, cyrk, cegła, cymbałki) oraz takie, w nazwach których nie ma głoski c (dzwonek, dzbanek, ). Dziecko wspólnie z rodzicem nazywa rzeczy na obrazkach. Rodzic zadaje pytania dziecku: 
- ,,Co słyszysz na początku, gdy mówię...” 
( nazwa przedmiotu na obrazku)?



12. Zabawy ruchowe:
- spokojny marsz w miejscu , 
- ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie,
- skłony tułowia w bok,
-„rysowanie kół” biodrami,
- rysowanie dużych kół w powietrzu ze wspięciem na palce,
- podskoki z wysokim unoszeniem kolan i pracą rąk (prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana),
- pogłębianie skłonów tułowia – sięganie łokciami do kolan ( prawym do lewego, lewym do prawego),
- wypady nogami do tyłu i na boki.


13. „Historyjka obrazkowa” - zabawy matematyczne (karta pracy). Opowiedz powstałą historyjkę. Ponumeruj obrazki według kolejności zdarzeń, posługując się określeniami najpierw, teraz, potem. 


14. „Cebula”- zabawa plastyczna. Kolorowanie obrazka według własnego pomysłu oraz dowolną techniką.



15.  „Jeżyk sprząta swój domek na zimę”- zabawy logopedyczne
Rodzicu w tej zabawie język to mały jeż, twoja buzia- to domek jeża.
- Jeż myje drzwi (oblizywanie czubkiem języka szeroko rozwartych warg).
- Jeż myje kąty (kierowanie czubka języka w kąciki ust).
- Jeż myje ściany (wypychanie policzków językiem).
- Jeż myje sufit (przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu twardym).
- Jeż trzepie dywan (kląskanie).
- Jeż odkurza (przedłużenie głoski „w”).
- Jeż myje okna (przesuwaniem czubkiem języka po zewnętrznej stronie górnych zębów, wargi szeroko otwarte).
- Jeż jest bardzo zadowolony, ze posprzątał i uśmiecha się (rozciąganie warg jak w uśmiechu, zęby zwarte).

16. „Śniadanie krasnoludka”
- Krasnoludek żuje kanapkę (naśladowanie ruchów żucia, zęby zwarte, wargi zwarte, wykonują ruchy okrężne).
- Krasnoludek chrupie marchewkę (otwieranie i zamykanie zębów, usta zaokrąglone i wysunięte do przodu).
- Krasnoludek oblizuje się (oblizywanie czubkiem języka szeroko rozwartych warg).
- Krasnoludek oblizuje buzię na górze (kierowanie języka w kąciki ust).
- Krasnoludek myje zęby po śniadaniu (przesuwanie czubkiem języka po zewnętrznej stronie górnych zębów, wargi szeroko rozwarte).
- Krasnoludek jest najedzony, zadowolony i uśmiech się   (rozciąganie warg jak do uśmiechu, zęby zwarte).


Opracowała: 
Marta Kowalska
Ilona Zgliczyńska

 


 


25 - 27. 03. 2020r. Pierwsze oznaki wiosny.


 

Cele ogólne:

Poznanie informacji dotyczących świata roślin i zwierząt w okresie wiosny (pierwsze oznaki wiosny: krokus, przebiśnieg, bocian, skowronek). Zachęcenie dzieci do interesowania się światem przyrody.

Cele operacyjne:
- dziecko przelicza oraz porządkuje zbior
y (karta pracy);
- dziecko słucha opowiadania;
- dziecko rozwiązuje zagadki słowne;
- dziecko śpiewa piosenkę pt. Promyk słońca;
- wykonuję pracę plastyczną pt. "Bociek" , za pomocą dostępnych materiał
ów.


Zabawy z rodzicami na czas przerwy pracy w przedszkolu


1. Wykonanie karty pracy, rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów(od najmniejszego do największego).


2. Wysłuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej pt: „Czy już idzie wiosna?”

- Joasiu! Joasiu! Chodź prędzej! – woła Terenia.

- Co się stało?

- Chodź, pokażę ci wiosnę!

Pobiegły do pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny, topniejący śnieg, ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło.

- Gdzie jest wiosna? – spytała zdziwiona Joasia. – Przecież sikorki były tu przez całą zimę…

- Zobacz!

Z nagich gałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocisty pyłek.

- Kwitnie! – ucieszyła się Joasia. – To już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jej jeszcze gdzie indziej.

Nagle Joasia przyklękła pod krzakami i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła i teraz ona wykrzyknęła głośno:

- Jakie śliczne!

Z ziemi wyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatny dzwoneczek złożony z trzech dłuższych i trzech krótszych płatków.

- Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!

- Przebiśnieg – powtórzyła Terenia. – Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on się przez śnieg przebijał do słońca.

- Bo tak jest. Wiesz. Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śniegu wyrasta.

- Szkoda, że w parku nie można zrywać kwiatów – martwiła się Terenia – Zerwałabym go i zaniosła do domu. Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?

- Tych w lesie także zrywać nie wolno! – zawołała Joasia. – Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełnie wyginąć.

- To musimy pilnować, żeby ich nikt nie zrywał – oświadczyła Terenia. – Powiemy o tym także innym dzieciom, żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu.

- Po jakiej porze roku przyszła wiosna?

- Jakie pory roku nastąpią po wiośnie?

-Po czym poznajemy, że na świecie panuje wiosna?

-Jakie są oznaki wiosny?
-Podział na sylaby słów: "Wiosna", "Bocian", "Przebiśnieg", "Krokus", "Skowronek".

- Ćwiczenia gramatyczne „Jaki to kwiat?” – wypowiadanie się zdaniami złożonymi.
(Krokus, przebiśnieg, pierwiosnek).

Karta pracy



3.
Rozwiązanie krzyżówki wspólnie z rodzicami

( dzieci odgadują, rodzice piszą).

Hasło: Wiosna

 

 

1

W

 

2

I

 

 

3

O

 

 

4

S

5

N

 

 

6

A

 

 

1.Mieszka przy ziemi,

Pod niebem śpiewa,

Jego piosenka

Wiosnę przywiewa. (Skowronek)

2. Wracamy. Nowina wesoła.

Pozdrawiamy nasz kraj kochany.

Szukajcie, już brzozy dokoła.

Kle... Kle... Kle...

Kto woła? (Bocian)

3.Przyszła wiosna do lasku

z kluczykiem przy pasku.

A te klucze „pachnące”

Można znaleźć na łące. (Pierwiosnki)

4.Ulepiła pod oknem

Swego gniazdka połowę.

A już ćwierka wesoło,

Że mieszkanie gotowe.( Jaskółka)

5.Niedługo zima pryśnie –

Śnieg już przebiłem,

Bo jestem ... (Przebiśnieg)

6. Co to za kotki

na drzewach siedzą,

myszy nie łowią,

ptaszków nie jedzą? (Bazie)


4. Piosenka “Promyk słońca"

https://www.youtube.com/watch?v=q76y7kCKJGc1.



5. Nauka wiersza pt. „Wiosna” Magdaleny Frączek

Przyszła do nas wiosna,

Ciepła i radosna.

Ptaszek pięknie śpiewa,

Zielenią się drzewa.

Słonko w górze świeci,

Weselą się dzieci.

Każdy dobry nastrój ma,

Niechaj wiosna długo trwa !.

6. Praca plastyczna "Bociek"

(ćwiczenie motoryki malej) wycianie elementów o różnych kształtach, sklejanie różnych mteriałów plastycznych tj. waciki kosmetyczne, kartki kolorowe.


Opracowała:

Marta Kowalska

Ilona Zgliczyńska