Home Bawimy się i uczymy na odległość Zabawy ruchowe

Zabawy ruchowe

Propozycje zabaw ruchowych  22-30.06.2020

1. Zabawy ruchowe na kółkach
Jazdę na rowerze, hulajnodze czy wrotkach można uatrakcyjnić:
Tor przeszkód – Rodzicu możesz na drodze przejazdu dziecka poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu.
Slalom - Klasyczna zabawa polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych kijków.


2. Bardzo skoczne gry i zabawy dla dzieci
Gry dla dzieci mogą być świetną zabawa dla całej rodziny:
Skoki przez drabinkę. Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
Skoki przez linkę. To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.


3. Kolory
Uczestnicy stoją w kręgu i rzucają piłkę, wypowiadając nazwy kolorów. Gdy padnie kolor czarny, osoba łapiąca nie powinna złapać piłki. Są za to określone kary: gracz kolejno klęka na jedno kolano, dwa kolana, siada, a potem odpada (może się “odczarować”, kiedy złapie piłkę).


4. Kapsle
Zwane także wyścigiem pokoju. Kapsle przemieszcza się pstryknięciami po torze narysowanym kredą lub patykiem, a im dłuższy i bardziej skomplikowany tor, tym lepsza zabawa. Oczywiście kapsel nie może wyskoczyć poza linię


Propozycje zabaw ruchowych  15-19.06.2020


1. Letnia gimnastyka:
jazda na rowerze – wykonywanie ćwiczenia „rowerek”;
pływanie kajakiem – w siadzie płaskim krążenie ramion;
granie w piłkę – podania piłki w parach;
skakanie przez skakankę – podskoki na skakance „rowerkiem” i obunóż;


2. Zabawy z piłką
Głupi Jaś – zasady gry są proste. Dwie osoby stają naprzeciwko siebie, podają między sobą piłkę. Trzecia osoba stoi w środku i próbuję tę piłkę złapać. Może to zrobić skacząc z wyskoku lub jeżeli rzut był niecelny. Jeżeli uda się złapać piłkę zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.
Celowanie – na środku placu ustawiamy dużą piłkę, może być do kosza. Około metr od niej rysujemy linię na której ustawiają się zawodnicy. Każdy otrzymuję piłkę (nieco mniejszą) i stara się celnie trafić w tę dużą. Po dwóch kolejkach utrudniamy zabawę i zwiększamy odległość.


3. Gra w klasy, gumę lub sznura… 
Gra w klasy, gumę lub sznura to wspomnienia z dzieciństwa każdego z nas. Jednak wcale tak nie musi być, że zostaną tylko wspomnieniami. Wystarczy odrobina inicjatywy, kawałek sznurka, kreda lub guma i sami możemy pokazać naszym dzieciom jak się kiedyś bawiliśmy. Boisz się, że to nie wyjdzie… Nic bardziej mylnego, wszystko jest w naszych rękach


4. Kamienny Zbijak
Do zabawy potrzebne są rożne kamienie i dużo precyzji, aby ułożyć kamienną wieżę. Następnie dziecko zbija kamykiem ułożoną stertę kamieni i liczy ile z nich zostało nietkniętych. Wygrywa ten, kto zbije więcej kamieni.


Propozycje zabaw ruchowych  8-12.06.2020

 

Opowieść ruchowa Poranek na łące
Pewnego dnia, wczesnym rankiem, przedszkolaki wybrały się na spacer, na łąkę. Słońce powoli wstawało, ogrzewając budzące się rośliny i zwierzęta (dzieci się przeciągają). Wkoło panowała cisza, dlatego dzieci poruszały się na paluszkach (chodzą na palcach). Łąka powoli budziła się do życia. Najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek (mówią: bzz, bzz, bzz), które przelatywały z kwiatka na kwiatek i zbierały słodki nektar. Po łące spacerowały także mrówki. Było ich bardzo dużo, ale chodziły tak ostrożnie, że się wzajemnie nie potrącały (chodzą ostrożnie na czworakach). Na zielonych listkach trawy siedziały świerszcze i poruszały łapkami, strząsając z nich krople porannej rosy. Cykały przy tym cichutko: cyk, cyk, cyk (mówią: cyk, cyk…). Dzieci wąchały pachnące kwiaty (naśladują wąchanie kwiatków) i dmuchały na dmuchawce, których nasiona unosiły się w powietrzu, wirując w kółeczko (dmuchają na niby w dmuchawce). Wtem usłyszały kumkanie (naśladują głos żab: kum, kum, kum). To żabki nawoływały się na poranny spacer, skakały wysoko, obserwując, czy nie zbliża się jakieś niebezpieczeństwo. Nagle, niespodziewanie pojawił się bocian, krocząc dostojnie i wysoko unosząc nogi (chodzą jak bociany). Zatrzymał się, stanął na jednej nodze i zaczął nawoływać (mówią: kle, kle, kle). Przestraszone żabki pochowały się w trawie. Przyglądał się temu wróbelek, który fruwał nad łąką w poszukiwaniu pożywienia dla swoich dzieci. Trzepotał swoimi skrzydełkami i cicho ćwierkał: ćwir, ćwir, ćwir (naśladują głos wróbla). Bocianowi znudziło się szukanie żabek, rozwinął więc swoje duże skrzydła i odleciał z łąki. Dzieci już miały wracać do przedszkola, gdy zauważyły ślimaka, jak wolno chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili, powoli wystawił głowę i rozglądał się dookoła, wygrzewając się w promieniach słońca.

Żabki- dziecko naśladuje skoki żab, skacząc do przodu, do tyłu, w bok, w prawą/w lewą stronę według poleceń.


Zajączki- dziecko-zajączek na hasło: Zajączek skacze, skacze po łące. Gdy usłyszy: Zajączek nasłuchuje, w przysiadzie, z dłońmi przy głowie (uszy), zatrzymuje się w bezruchu.


Opowieść ruchowa W lesie
Wyruszamy na wycieczkę do lasu. (Dzieci maszerują dookoła stołu, dywanu, pokoju). Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się bardzo gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla. (Wymyślają różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonują skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderzają palcami o podłogę). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarenki na polanie (czworakują w różnych kierunkach). Wychodzimy na polanę pełną kwiatków. Biegamy radośnie, podskakujemy, zrywamy kwiatki, układamy bukiety. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu.


Pszczółki – do uli! Rodzic dzieli pokój na dwie części (sznurkiem lub wydziela strefy np.: dywan to łąka pełna kwiatów, podłoga to ule) jedna to łąka pełna kwiatów, na drugiej stoją domy pszczół – ule. Przy dźwiękach muzyki dziecko-pszczółka biega po łące, przysiada na kwiatkach i pije nektar. Gdy dźwięki milkną, dziecko przebiega w wyznaczone miejsce i zatrzymuje się – pszczółka wlatuje do ula.


Wąż - leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.


Ode mnie do ciebie. Rodzic i dziecko stają w parach naprzeciwko siebie, następnie siadają w siadzie prostym, w rozkroku, w odległości 3–4 m.
Dziecko mające piłkę przytrzymuje ją oburącz na podłodze. Silnym pchnięciem stara się ją wprawić w ruch tak, by potoczyła się do drugiej osoby. W ten sam sposób toczymy piłkę z powrotem.


Zamieszczamy więcej ruchowych inspiracji:
https://www.youtube.com/watch/?v=FZ3pj_ZkldQ
https://www.youtube.com/watch?v=NW2YvgH6z9o
https://www.youtube.com/watch?feature=share&v=sx_Cj-7DgXQ
https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w
https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg